Lezing 27 jaar Archeologische werkgroep Lichtenvoorde

Beste leden en partners
Graag nodigen wij u uit voor een boeiende presentatie/lezing, ondersteund met beelden door Godfried Nijs, te houden op :

Donderdag 23 november 2017  in zaal ’t Zwanewiek van HCR ’t Zwaantje, Zieuwentseweg 1, 7131 LA Lichtenvoorde, aanvang 20.00 uur.

Lezing ’27 jaar Archeologische Werkgroep Lichtenvoorde Op 1 maart 1990 werd de Archeologische Werkgroep Lichtenvoorde opgericht, als onderdeel van de Vereniging voor Oudheidkunde te Lichtenvoorde.
Er moest nog flink gepraat worden met de leden van het bestuur van de oudheidkundige vereniging om de werkgroep opgericht te krijgen. De kern van Lichtenvoorde had immers net een rigoureuze verbouwing en sloop achter de rug. Er zou wel niets meer te vinden zijn. Gelukkig kreeg de AWL uiteindelijk groen licht. In de krant verscheen een oproep om lid te worden  en al gauw ontstond een select gezelschap serieuze amateurarcheologen. Vanaf dat moment werden graafwerkzaamheden in en rond Lichtenvoorde nauwlettend in de gaten gehouden.
Opgravingen bleven dan ook niet lang uit. De AWL kwam onder andere in actie bij bodemonderzoek naar de havezate Tongerlo, de gracht rondom de nederzetting Lichtenvoorde, de eerste kapel, de  havezate Harreveld en de funderingen van het kasteel Lichtenvoorde. Opgravingen die stuk voor stuk de kennis over de geschiedenis van onze woonomgeving uitbreidden en vaak verlevendigden

Op 23 november blikt Godfried Nijs terug op 27 jaar Archeologische Werkgroep Lichtenvoorde. De vele ontdekkingen uit de Lichtenvoordse modder passeren dan de revue.

Onderzoek fundering kasteel Lichtenvoorde.
Vlnr : Walter te Brake en Godfried Nijs.
Onderzoek fundering kasteel Lichtenvoorde.
Vlnr : Marcel Elferink en Godfried Nijs.
Onderzoek fundering kasteel Lichtenvoorde op "t Hof. Godfried Nijs noteert resultaten.

Van harte welkom op 23 november 2017 in zaal ’t Zwanewiek van HCR ‘t Zwaantje” We gaan wel met ‘de pet’ rond ter bestrijding van de kosten, maar dat is vooral voor de niet-leden. .

Namens de werkgroep lezingen en excursies

Frits van Lochem en Willie Waalder