Historische busreis 2011

Op 17 juni 2011 maakten de Oudheidkundige Verenigingen uit Lichtenvoorde en Zieuwent een historische busreis. Ten eerste omdat dit de eerste gezamenlijke excursie was en ten tweede omdat we op bezoek gingen bij de Grolsch Brouwerij, die is opgericht in 1615 in onze zustergemeente Groenlo.

Bij de inleiding tijdens de ontvangst in de Brouwerij werd ons duidelijk gemaakt dat pils wel bier is, maar dat alle bier geen pils is.

Vòòr dat Peter Cuyper in 1615 zijn Grolsch ging brouwen werd er in de regio op diverse plaatsen bier gemaakt. Vaak was dat  “niet te zuipen”. Dat kwam omdat de ingrediënten vaak wisselend van samenstelling en kwaliteit waren, de waterkwaliteit vaak te wensen overliet  en omdat er met “wilde gist” werd gewerkt.. Het was  o.a. Peter Cuyper die het aantal variabelen die de kwaliteit van het tot dan toe gebrouwen bier bepaalden, drastisch ging beperken door uit te gaan van afgewogen hoeveelheden grondstoffen en te werken met  vaste tijdlimieten voor de opvolgende productiefasen. Hij was dus bezig met wat wij vooral na WO II  “Kwaliteitsbeheersing”  zijn gaan noemen en dat tegenwoordig gevat is in ISO en HACCP normen.

Aan de oorspronkelijke basis van het biermaken is weinig veranderd, want met water, gerst, hop en gist heb je de ingrediënten bij elkaar. Vroeger werd koper gebruikt voor gistingskuipen, leidingen etc., maar sedert  we over roestvrij staal (RVS)  beschikken, heeft dit het koper verdreven, omdat het niet oxydeert en dus de smaak niet beïnvloedt.

Het hele proces van gerstekorrel tot gerstenat duurt ongeveer 3 ½ week. Dan is het zetmeel onder invloed van enzymenen  via poly- en  disacchariden tot enkelvoudige suikers teruggebracht. Deze suikers worden door gist omgezet in alcohol en CO2 en met de hop in een aantal bewerkingstrajecten tot verschillende bieren getransformeerd.

Een tour door het bedrijf is indrukwekkend, niet alleen door de gigantisch grote gistingskuipen, maar vooral door de uitgekiende logistiek van de entree van de basisproducten tot de afvoer van het gerede product.  Als je bedenkt dat er voortdurend 7.000.000 liter bier in tientallen  smaak- en verpakkingsvariaties op voorraad ligt en dat de logistiek moet zorgen dat daar flesjes, blikjes, kroonkurken , beugels en dozen voor moeten zijn en dat al deze zaken gestroomlijnd moeten zijn om opstoppingen of vertragingen in de productielijnen  te voorkomen,  dan maakt zich een gevoel van diep respect meester bij een ieder die dit aanschouwt.

Pas in de periode na 1930 is Grolsch van locaal/regionaal de wijde wereld ingetrokken en daarvoor was reclame nodig. Na 1945 zijn er voortdurend campagnes geweest met meer of minder wervende teksten zoals :  “Het bier is weer best”, “Komt tijd, komt Grolsch”, “Op een dag drink je geen bier meer,  maar drink je Grolsch” en de absolute topper “Vakmanschap is Meesterschap”. En dat laatste hebben we na afloop van de tour in café “de Klok” kunnen ervaren. Een interessante excursie, in samenwerking georganiseerd, smaakt volgens de deelnemers naar meer.